SEO audit laten uitvoeren? Creëer maximale impact dankzij de focus op zowel de techniek, content als autoriteit. We analyseren elk onderdeel en komen met een concreet verbeterplan. De optimalisaties priotiseren we op basis van input vs. impact.
Wat is een SEO audit?
Wat is een SEO audit en wat is een goed moment om die uit te laten voeren? Tijdens de audit werken we een checklist af, om de website op alle belangrijke punten na te kijken. We gebruiken de check om als het ware onder de motorkap te kijken, naar de diverse belangrijke onderdelen.
Tijdens de SEO audit kijken we de complete website na.
Het gaat bijvoorbeeld om het hoofddomein en subdomeinen, eventuele mobiele versies en Schema.org-microformats.
Bovendien letten we op technische gegevens van het CMS en checken we de performance. We analyseren historische en analytische gegevens uit de Search Console, Analytics en verschillende SEO tools.
Verder kijken we naar hoe bezoekers nu op de website komen, wat ze doen en waarom ze wel of niet converteren.
Wanneer?
Zo’n SEO analyse kun je uitvoeren nadat er een nieuwe website is opgeleverd of juist op het moment dat daar al een tijd lang niets aan gedaan is. Wij doen een site-checkup of doen een nulmeting, waarna we aan de slag kunnen met de verbeterpunten die er uit de rapportage naar voren komen.
We lopen alle technische punten van a tot z af en geven aan waar er nog verbeterpunten liggen of niet aan best practices wordt voldaan.
Pagespeed
In de mobile first wereld is snelheid een belangrijk onderdeel van de gebruikservaring waar Google zoveel waarde aan hecht. Kom erachter hoe je hier op kan verbeteren.
Crawlability
Hoe crawlt Google jouw website en krijgen de pagina's die belangrijk zijn ook een juiste plek toegewezen binnen de website? Wij zoeken het voor je uit.
On-page
Hoe zit het met de content die je al hebt? We kijken of de content goed genoeg is en of er gebruik gemaakt wordt van de juiste zoekwoorden en LSI termen.
Content kansen
We kijken naar welke en wat voor soort content je moet creëren om te scoren op relevante zoektermen die jouw meer business of omzet opleveren.
Content gap
Hoe komt het dat je concurrenten zoveel beter scoren in de zoekmachine dan jou? Wij brengen precies in kaart op welke termen zij hun klanten binnenhalen.
CTR
Soms kan een pagina of zoekwoord hoog maar toch tot weinig verkeer leiden. We brengen in kaart welke pagina's ondergemiddels presteren op het gebied van Click-Through Rate.
Backlink
profiel
Backlinks zijn en blijven een belangrijke factor binnen SEO. We nemen je hele linkprofiel onder de loep om te zien of hier dingen in te zien zijn die negatieve gevolgen met zich meebrengen.
Backlink gap
Vaal zijn de links die je concurrenten hebben weten te bemachtigen het makkelijkst om ook te scoren. Ontvang al dit laaghangend fruit.
SEO biedt enorme kansen, maar kent aan de andere kant ook wel uitdagingen. Een technisch matig geoptimaliseerde website kan zelfs met de beste content tot tegenvallende resultaten leiden. En zonder voldoende online autoriteit heeft een verkorte laadtijd waarschijnlijk niet het gewenste effect. Het is belangrijk om de website regelmatig een keer goed tegen het licht te houden, waarmee duidelijk wordt welke onderdelen om aandacht vragen.
SEO check: 3 belangrijke onderdelen
Tijdens een SEO check of audit zijn er altijd 3 onderdelen belangrijk.
Techniek
We checken de technische werking van de website, als een ware monteur die onder de motorkap kijkt. We controleren de snelheid waarmee de website laadt en brengen in kaart hoe het eventueel sneller zou kunnen. Grote verbeteringen adviseren we met prioriteit, om op basis van de eerste input meteen zoveel mogelijk impact te kunnen maken.
We kijken de gebruikte techniek na en adviseren waar het beter kan, bijvoorbeeld als het gaat om afbeeldingen of de manier waarop pagina’s worden ingeladen. Dat leidt tot een kortere laadtijd of tot minder fouten, waardoor Google en Bing de website als technisch beter zullen beoordelen (en behandelen).
Autoriteit
Linkbuilding bouwt aan meer online autoriteit, dankzij links van andere websites naar die van jou. We analyseren het huidige backlinkprofiel, door goed te kijken naar waar de links vandaan komen en wat die waard zijn. We rapporteren eventuele toxic links en adviseren in algemene zin over de waarde van het domein en van specifieke pagina’s, op basis van de verzamelde links.
Ook op het gebied van content en autoriteit houden we rekening met de verhouding tussen input en impact. We adviseren verbeteringen die meteen van toegevoegde waarde zijn en brengen eventuele ernstige problemen als eerste aan het licht. Op die manier helpen we je stap-voor-stap om de website te verbeteren, zodat je beter scoort in Google.
Content
De content vormt een belangrijke pijler voor SEO. Goede optimalisatie vraagt om het juiste gebruik van zoektermen, de juiste lengte van teksten en bijvoorbeeld een sterke interne linkstructuur. Die elementen kijken we na tijdens een SEO audit.
We rapporteren over content die sterker kan of die niet de juiste optimalisatie lijkt te bevatten. Ontbreekt het bijvoorbeeld aan goed geoptimaliseerde content op bijvoorbeeld landingspagina’s of blogartikelen? Ook daarover kunnen we adviseren, bijvoorbeeld in combinatie met linkbuilding. En, net zo belangrijk, wat voor soort content moet er nog gecreëerd worden om te scoren op zoekwoorden waar je nu nog niet op rankt.
SEO scan aanvragen?
Een SEO audit of SEO site checkup laten doen met de maximale impact? We hebben als award-winnende senior SEO consultants meer dan 15 jaar ervaring bij agencies, in-house en ook als freelancer. Dat betekent dat we tal van websites hebben bezien en beoordeeld.
We helpen je graag vast te stellen waar het beter kan of zelfs misgaat, om er vervolgens voor te zorgen dat de website zo hoog mogelijk in Google komt.