‘Wat is SEO?’ Die vraag krijgen we regelmatig van klanten, dus dat leggen we graag uit. Het staat letterlijk voor Search Engine Optimization, dat je vrij kunt vertalen als zoekmachine optimalisatie. Het is de optimalisatie voor de zoekmachine, om zo hoog mogelijk in Google of Bing te komen.
SEO bestaat uit 3 belangrijke onderdelen en is de ‘gratis’ variant ten opzichte van SEA. Dit staat voor Search Engine Advertising en richt zich op de posities helemaal bovenaan Google, waar bij staat dat het gaat om advertenties. Meteen onder de advertenties begint SEO, die we aanduiden als de ‘organische’ posities.
Wat is SEO? 3 onderdelen
Wat is SEO? Search Engine Optimization bestaat uit 3 belangrijke onderdelen:
- Optimalisatie van de techniek
- Optimalisatie van de content
- Opbouwen van online autoriteit
Techniek
Technisch wil je een website die vlekkeloos werkt en bijvoorbeeld snel laadt. Google en Bing willen hun gebruikers de best mogelijke online ervaring bieden, iets waar jij aan kunt bijdragen. Het is belangrijk dat de website geen fouten bevat en is opgebouwd uit ‘schone’ code. Goede technische optimalisatie neemt digitale hobbels weg, om bezoekers zo snel mogelijk de informatie aan te bieden waar zij naar op zoek zijn. En minstens zo belangrijk, we zorgen ervoor dat die informatie makkelijk te vinden is, vooral als er sprake is van een koopintentie. Jouw website is dan goed vindbaar en zorgt bovendien voor meer conversie, dus meer online omzet.
Content
SEO bestaat daarnaast voor een groot deel uit de optimalisatie van content. Wij zorgen er als SEO tekstschrijver voor dat we teksten schrijven die bijdragen aan de vindbaarheid van jouw website. Dat doen we met product- en categoriepagina’s voor webshops, net als met landingspagina’s en bijvoorbeeld blogartikelen voor websites. De content bevat de belangrijke zoektermen en hangt op de juiste manier samen, om Google precies te laten zien waar de website over gaat.
Autoriteit
Ten derde draait SEO om het opbouwen van online autoriteit, met backlinks van andere waardevolle websites naar die van jou. We werken aan een sterk linkprofiel, altijd gericht op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Op die manier bouw je online vertrouwen op, waarvoor Google je beloont met een goede positie voor de belangrijkste zoektermen.
Hoger in Google: Search Engine Optimization
Jouw SEO zelf doen of de SEO marketing juist uitbesteden? Om hoger in Google te komen is het belangrijk om strategisch te werk te gaan. Zodra je de technische optimalisatie en die van de content combineert met meer online autoriteit zal je merken dat je steeds beter vindbaar wordt.
“SEO draait niet alleen om backlinks, content of techniek. Het draait altijd om een combinatie van deze 3 pilaren”
Je wordt zichtbaar voor meer klanten, als ze in Google en bijvoorbeeld Bing zoeken naar jouw producten en diensten. Anders dan bij SEA hoef je niet per klik af te rekenen bij Google, maar gaat het gewoon om gratis posities. Je investeert in een betere vindbaarheid, waarvan het rendement zich daarna over lange tijd uitbetaald.
Begrijpen wat de klant zoekt
Op zoek naar next-level SEO om helemaal bovenaan de zoekresultaten te kunnen komen? We hebben als award-winnende senior SEO consultants meer dan 15 jaar ervaring bij agencies, in-house en ook als freelancer. We weten daarom niet alleen wát jouw klanten zoeken, maar ook met welke intentie ze dat doen.
We helpen jou hoger in Google te komen, mét de focus op meer conversie. Dat betekent meer bezoekers die meer aankopen doen, dus een hogere omzet. Aan de slag met SEO? Of heb je vragen over onze ervaring en de manier waarop we jou zouden helpen? Stuur een e-mail naar info@searchify.nl of gebruik het online contactformulier. We horen graag van je.
Over Searchify
Searchify is een collectief van SEO Specialisten met gezamenlijk 15+ jaar ervaring
Vrijblijvend voorstel?
Benieuwd hoe we elkaar kunnen versterken? Neem contact op en vraag een vrijblijvend voorstel aan.