Wat zijn de SEO trends voor 2020? Emerce, Frankwatching en andere online bronnen staan er vol mee, maar hoe houd je het overzicht? Samen met specialisten uit het veld hebben we de 5 belangrijkste trends voor je op een rij gezet. Alles in één helder overzicht, zodat je helemaal op de hoogte bent en optimaliseert volgens de top trends van dit moment.
Top SEO trends voor 2020
Dit zijn de top SEO trends voor 2020 volgens de specialisten uit het veld:
- Kleine zoekwoordvariaties minder belangrijk
- Nieuwe manieren om te zoeken
- Featured Snippets: sneller antwoord
- EAT: Expertise, Authority & Trust
- Begrijpen van de (koop)intentie
1. Kleine zoekwoordvariaties minder belangrijk
De manier waarop we als SEO-specialisten omgaan met zoektermen verandert nog iedere dag. Zo’n 5 tot 10 jaar geleden was het nog heel gebruikelijk om de zoekwoorden tot 5x (!) per 100 woorden terug te laten komen, iets dat tegenwoordig ondenkbaar is. Deze alinea telt ongeveer dat aantal woorden, wat zou betekenen dat hier 5x dezelfde term in zou moeten staan. Je kunt je voorstellen dat het de leesbaarheid niet ten goede zou komen, iets waar ook Google gelukkig achter is gekomen.
Het aantal zoektermen per tekst ligt lager dan ooit, terwijl de zoekmachines nog altijd goed door hebben waar de pagina’s over gaan. En minstens zo interessant, het is minder waardevol geworden om unieke pagina’s aan te maken voor iedere variatie van een zoekterm. Voorheen kwam je op geoptimaliseerde websites bijvoorbeeld de volgende pagina’s tegen:
- https://website.nl/seo-specialist/
- https://website.nl/seo-specialisten/
- https://website.nl/specialist-seo/
Dat is inmiddels minder het geval, omdat de termen [seo specialist], [seo specialisten] en [specialist seo] uitstekend bij elkaar onder te brengen zijn. Door er op 1 pagina een sterk verhaal over te schrijven en daar bijvoorbeeld een infographic en een video bij te plaatsen ontstaat er een veel sterker geheel. Het concrete gebruik van de zoektermen is daarmee minder belangrijk geworden, terwijl de strategische benadering daarvan juist aan waarde heeft gewonnen.
2. Nieuwe manieren om te zoeken
De manier waarop we zoeken naar producten en diensten verandert. We typen andere termen in dan voorheen, maken gebruik van andere apparaten en spreken daar tegen in plaats van getypte opdrachten in te voeren. Het zijn drie belangrijke veranderingen, die hun effect hebben op succesvolle SEO.
Het is een belangrijke binnen de top SEO trends voor 2020, bijvoorbeeld afgaande op de aandacht die er bij Frankwatching en Emerce aan wordt besteed. Op onze smartphone zoeken we heel koopgericht, waardoor de termen vaak concreter zijn dan op een desktop waar we ons graag laten inspireren. En zoeken we door middel van voice? Dat doen we doorgaans heel specifiek en met langere zoekwoordcombinaties. Het is belangrijk om daar met SEO op in te spelen, bijvoorbeeld door landingspagina’s anders in te richten en binnen een zoekwoordenonderzoek op zoek te gaan naar de duidelijke koopintentie.
3. Featured Snippets: sneller antwoord
De snelheid waarmee we antwoorden willen vinden neemt toe, en dat is iets waar Google ons graag in voorziet. De zoekmachine geeft door middel van Featured Snippets meteen antwoord op de zoekvraag, helemaal bovenaan de zoekresultaten.
Het gaat om een uittreksel van een van de resultaten, meteen gepresenteerd op de pagina met zoekresultaten (SERP). Het biedt de bezoeker de kans om meteen antwoord te krijgen op de vraag, zonder door te hoeven klikken (in de praktijk blijken veel gebruikers dat eerste resultaat juist aan te klikken).
Het is een van de SEO trends om goed in de gaten te houden, omdat het vraag om een andere opbouw van content. Met name opsommingen en feitelijke antwoorden op vragen lijken het goed te doen. De opbouw is daarmee anders dan die van een inspirerend blog, waar juist de sfeer en het verhaal heel belangrijk zijn.
4. EAT: Expertise, Authority & Trust
Autoriteit lijkt door alle onderdelen van SEO heen nog steeds belangrijker te worden en mag daarom niet ontbreken binnen de top SEO trends. Met name het EAT-principe wint de laatste tijd flink aan populariteit. Het staat voor:
- Expertise
- Authority
- Trust
Het is belangrijk om online een grote mate van expertise uit te stralen, door te laten zien dat je weet waar je het over hebt. Je groeit op die manier uit tot een online autoriteit, iets dat de waardering van de website door Google en Bing sterk ten goede komt. Uiteindelijk bouw je op die manier aan vertrouwen, iets waar jouw website meteen van profiteert als het gaat om de posities in de zoekresultaten.
5. Begrijpen van de (koop)intentie
Tenslotte is het binnen de SEO trends voor 2020 belangrijk om de )koop)intentie van een gebruiker goed te begrijpen. Iemand die zoekt naar inspiratie is niet op zoek naar een productpagina, terwijl iemand met een koopintentie liever geen blog voorgeschoteld krijgt. Door daar goed over na te denken stem je het type content af op de intentie van de gebruiker. Dat leidt tot betere antwoorden, die passen bij waar iemand op dat moment naar op zoek is.
Optimaliseren volgens de SEO trends voor 2020
Wil je jouw website optimaliseren volgens de SEO trends voor 2020? We laten je graag zien welke trends er op dit moment spelen en hoe jij daar je voordeel mee kunt doen. We zijn award-winnende senior SEO consultants, met meer dan 15 jaar ervaring bij agencies, in-house en ook als freelancer.
Jouw website optimaliseren volgens de top trends voor 2020? Of heb je vragen over onze ervaring en de manier waarop we jou zouden helpen? Bel ons op, stuur een e-mail naar info@searchify.nl of gebruik het online contactformulier. We denken graag met je mee.
Over Searchify
Searchify is een collectief van SEO Specialisten met gezamenlijk 15+ jaar ervaring
Vrijblijvend voorstel?
Benieuwd hoe we elkaar kunnen versterken? Neem contact op en vraag een vrijblijvend voorstel aan.